Itt a nyár és közeledik az indulás időpontja az erdei vándortáborokba! Sokan most kezdenek a felszerelés összekészítéséhez, az útvonal tervezgetéséhez, a látnivalók feltérképezéséhez. De mit is pakoljunk a hátizsákba? Egyáltalán: hátizsákba kell pakolnunk? Mekkorába? És milyen cipőt válasszunk? Kell-e vinnünk hálózsákot? Megannyi kérdés, ami a táborozókban vagy a készülődésben részt vevő szülőkben felmerül az indulás előtt.

Kapcsolódó kép

Hogyan készüljek fel fizikálisan a vándortáborokra?

Mielőtt elindulnál életed első vándortáborára, gondolj bele: a választott útvonaltól függően egy hét alatt akár 80 km-t is meg fogtok tenni a csoporttal! Ezért azt javasoljuk, hogy mielőtt elindulnál, próbáld ki magad a terepen, és szervezz egy kisebb túrát, kirándulást. Vegyél a hátadra egy félig, vagy akár teljesen megtöltött hátizsákot, esetleg egyéb súlyt is. Így egészen biztosan nem fogsz meglepődni, ha egy nagyobb emelkedő alján állsz a megpakolt zsákkal a válladon. És annál jobb érzés lesz majd visszatekinteni a megtett távra.

Képtalálat a következőre: „vándortábor”

Ha most kezded a túrázást, akkor első alkalmakkor rövidebb, 5-10 kilométeres távokat tegyél meg. Találd meg a saját gyaloglási ritmusodat, és fokozatosan vállalj nagyobb, akár 20-25 kilométeres túrákat. A vándortáborok a leghosszabb napi szakasz is 20 kilométer alatt van, amit megfelelő felkészültséggel könnyedén fogsz tudni teljesíteni.

Hogyan lehet a vándortáborokra „fejben” készülni?

Nézd át előre térképen az útvonalat, hogy hol fogsz járni, miket fogsz látni. Az út során nagy segítség, ha a vezető mellett Te is jól tudsz tájékozódni az erdőben. Ismerkedj meg a turista jelzésekkel, és a térkép használatával. Ha igazán profi akarsz lenni, akkor tanulmányozd át az iránytű és a tájoló működését is.

Képtalálat a következőre: „túratérkép”

Nézd meg, hol lesznek a nehezebb, és hol a könnyebb szakaszok, a jó pihenőhelyek és a legszebb túracélpontok. Érdemes előre tájékozódni a vásárlási és vízvételi lehetőségekről is. A gondos és felkészült Erdei Vándor annak is utánajár, hogy merrefelé találhatóak a közelben tömegközlekedési pontok, és például a legközelebbi orvosi ügyelet – mert sosem lehet tudni, viszont mindig jobb felkészültnek és alaposnak lenni. Indulás előtt pedig mindenképpen érdemes kicsit ismerkedni a környékkel, illetve a történeti, kulturális és természeti értékekkel is, hogy a terepen a lehető legtöbbet tudd kihozni az Erdei Vándortáborok által kínált élménycsokorból.

Milyen bakancsot érdemes beszereznie egy vándornak?

A bakancsod legyen zárt, magasszárú, vízálló, a talpa pedig rovátkolt gumi. Az ilyen lábbeli védi a bokádat az esetleges ficamoktól, és a talp tapadásának köszönhetően nem csúszol meg benne. Figyelj a megfelelő méretre is: legyen egy kis rés a lábujj és a cipő orra között, hogy lejtmenetben se érhessen hozzá a lábujjad vége. (Ezért érdemes még a lábkörmöket is rövidre vágni, mielőtt elindulnál!) Pamut vagy gyapjú zoknit hordjál benne, amiből akár viselhetsz kettőt is, hogy kevésbé törhesse fel a lábadat a bakancs.

Képtalálat a következőre: „hiking in boots”

És ha már a feltörésnél tartunk: a vándortábor előtt mindenképpen törd be a bakancsod, máskülönben az fogja feltörni a lábad! Próbáld ki lejtőn és vízszintesen, homokos és kavicsos talajon is. Gyalogolj benne tavasszal minél többet!

 

Vándortúrázóként milyen hátizsák mellett döntsek?

Legyen nálad egy nagyobb, 50-80 literes hátizsák, amibe az egész hétre szükséges holmidat pakolod. A méret megválasztásánál figyelj arra, hogy teli állapotban is elbírd a csomagod! Jó dolog a tágas pakolási lehetőség, de baj, ha fel se bírod emelni a megtömött zsákot. Ilyenkor inkább még egyszer nézd át az elcsomagolni tervezett kupacot, és hagyod otthon a fölösleges holmikat.

Képtalálat a következőre: „túrahátizsákba mit tegyek”
A nagy hátizsák mellett azt javasoljuk, hogy a körtúrákhoz és a napi túrákhoz legyen nálad egy kisebb, 10-20 literes hátizsák is. Amikor nem viszed magaddal az egész heti felszerelést, ekkora hely elegendő a napi élelemnek, esőkabátnak és víznek. Ha a táborhelyre gyalogolva mindkét zsáknak nálad kell lennie, akkor a kicsit vagy üresen be tudod tenni a nagyba, vagy előre véve tudsz vele gyalogolni.

A jobb túrahátizsákon az állítható vállpántok mellett csípőheveder is van, ami segít a válladra nehezedő teher elosztásában. A még profibb hátizsákokon pedig még a vállpántok távolsága is állítható mellmagasságban, és esővédő huzat is tartozik hozzájuk.

 

Hogyan állítsam be helyesen a hátizsákom?

A legnehezebb a laza, lógó hátizsák. A túl laza hátizsák alatt görnyedve kell járnod, ide-oda húz, a lépéseid ütemére himbálózik, amit folyton korrigálnod kell. Akkor a legkönnyebb a terhed, ha a hátizsák a hátadhoz simul, nem lóg. Induláskor húzd ezért feszesre, de ne túl szorosra a vállpántokat és a csípőhevedert is.

Képtalálat a következőre: „túrahátizsák beállítása”
Ha elfáradna a vállad, menet közben is változtathatsz a beállításon: lazíts egy kicsit a vállpántokon és húzd szorosabbra a csípőhevedert, így inkább a medencédre és a lábad izmaira terheled a súlyt. Miután pihent egy kicsit a vállad, állítsd vissza alaphelyzetbe, így elérhető, hogy mindig más izomcsoportok dolgozzanak. A vállpántok távolságának beállításával azt is elérhetjük, hogy a súly ideálisan terhelődjön a vállainkon.

 

Hogyan érdemes bepakolni a hátizsákom?

Néhány fontosabb alapszabály a hátizsák praktikus bepakolására:

  • Mindig saját kezűleg pakolj, hogy tudd, mit hová raktál. Így bármit gyorsabban meg is fogsz találni.
  • Amire gyakrabban, vagy váratlan helyzetben sürgősen szükséged lehet (esőkabát, kulacs, sapka, stb.), azt tedd könnyen elérhető helyre (pl. a zsebekbe), vagy csomagold felülre.
  • A nehezebb tárgyakat inkább a hátrészhez közel pakold, hogy minél kevésbé húzzák el a hátizsákot a hátadtól.
  • Ha a hátizsák súlypontja a váll magasságában van, kevésbé kell görnyedned alatta, kevésbé fogsz elfáradni.
  • A súlyelosztás legyen szimmetrikus! Nem kényelmes és hosszú távon nem is egészséges, ha a táska jobbra, vagy balra húz a helytelen súlyelosztás miatt.
  • Kívülről ne rögzíts mozgó, vagy fityegő tárgyakat a táskára.
  • Esővédelem és egyéb praktikus okok miatt is érdemes külön-külön zacskókba csoportosítani a felszerelésedet, méghozzá oly zacskókba, amiket vízmentesen le is tudsz zárni.

Képtalálat a következőre: „túrahátizsák beállítása”

Mit érdemes a hátizsákba pakolnom?

Amit mindenképpen hozz magaddal:

  • nagyobb hátizsákot (50-80 liter)
  • kisebb hátizsákot (10-20 liter)
  • bakancsot, túracipőt
  • lazább váltócipőt
  • hálózsákot
  • esőkabátot
  • ruhákat
  • fürdőruhát
  • zseblámpát
  • tisztálkodó szereket (fogkefe, fogkrém, szappan stb.)
  • törölközőt
  • alap egészségügyi felszerelést (ragtapasz, szükséges alapgyógyszerek: pl. fájdalom és lázcsillapító, gyulladáscsökkentő, saját gyógyszerek)
  • naptejet, szúnyog- és kullancsriasztót
  • WC papírt, zsebkendőt
  • napsapkát vagy kendőt
  • iratokat

packing a backpack

Jó szolgálatot tehet, ha van még nálad:

  • térkép, iránytű
  • bicska
  • növény- és/vagy állathatározó
  • kisebb játékok (kártya, labda stb.)
  • távcső

Milyen jó tanácsokat érdemes szem előtt tartanunk túrázás közben?

Indulás előtt ellenőrizzük a felszerelésünket, hogy biztosan nálunk legyen minden. Indulás után kb. fél órával álljunk meg egy „szerelvényigazításra”, amikor kicsit módosítunk például az övünkön, lazítunk a cipőfűzőn, állítunk egy kicsit a hátizsák pántján stb.

Mindig figyeljünk oda a túratársainkra! Legyen meghatározva, hogy ki megy elől (ő a túravezető) és ki a sereghajtó. A túravezetőt soha ne előzzük meg, a sereghajtótól pedig ne maradjunk le.

Időnként várjuk be egymást, mert amúgy is közösen nagy élmény a vándortábor! A tereptől függően, de körülbelül egy óránként tartsunk rövid, 5-10 perces pihenőt.

Nagy emelkedőn hagyjuk, hogy mindenki a saját tempójában haladjon. Akinek szüksége van több megállásra, azt hagyjuk pihenni, de a kaptató végén, vagy kereszteződésnél mindenképp várjuk be egymást. A sereghajtó itt is hátul megy. A követési távolság terepfüggő. Sűrűbb erdőrészben például figyeljünk a visszacsapó ágakra, emelkedőn pedig ügyeljünk arra, hogy ne menjünk az előttünk lévő nyakába!

Ha kaptatón, emelkedőn megyünk fel, érdemes a kabátot, pulcsit levenni, vagy kicsit kigombolkozni, hogy megelőzzük az izzadást, hogy elkerüljük a ruhánk átnedvesedését. Az emelkedő tetején viszont még akkor is érdemes felöltöznöd, ha pillanatnyilag nem fázol, mert a felhevült test könnyen megfázik, különösen a jellemzően sokkal szelesebb hegytetőkön, hegygerinceken.

Hogyan gyűjtsem a hulladékot a vándortábor során?

Vándortáborozás során vigyáznunk kell az erdőre, annak élőlényeire, hogy felnőve majd mi magunk, és az utánunk következő generációk is élvezhessék a természeti környezet jótékony hatásait. Csak a lábnyomodat hagyd az erdőben! – hangzik a legfontosabb figyelmeztetés.
Már indulás előtt figyeljünk arra, hogy minél kevesebb eldobható, az út során hulladékká váló anyagot vigyünk magunkkal. A szemét keletkezését sokkal könnyebb megelőzni, mint a hulladékot összegyűjteni és szállítani! A hátizsákban viszont mindig legyen egy zacskó, amibe a mégis megjelenő szemét (papír zsebkendő, az uzsonna csomagolása stb.) belekerülhet, és amiben a táborhelyen található szelektív kukákig elvihetjük.

Képtalálat a következőre: „túrázás szemét”

Hogyan osszuk be az ételt és a folyadékot?

Különösen meleg időben figyelni kell a folyamatos folyadék utánpótlásra, de ne igyunk feleslegesen sok vizet, hisz az könnyen megizzaszthat, és a vized is túl gyorsan elfogy. Ráadásul, ha egy nagyobb emelkedő előtt sokat innál, akkor is csak a saját dolgod nehezíted meg a gyomrodban lötyögő folyadékkal.

A rövidebb pihenők során sem érdemes sokat enni, vagy elfogyasztani az ebédre kapott elemózsiát. Ilyenkor inkább egy kis csokival, energiaszelettel, vagy gyümölccsel nyerjünk energiát, és ebédnél tartsunk hosszabb pihenőt egy nagyobb, kiadósabb étkezéssel.

Képtalálat a következőre: „kút túrázás”

Használjuk ki a vízvételi lehetőségeket, hogy friss, tiszta vizet töltsünk a kulacsokba! Érdemes előre tájékozódni az út közben található forrásokról, és használni az artézi kutakat. Az okos túrázó takarékosan bánik a vízzel, és figyel arra is, hogy ne egyszerre igya ki a kulacs egész tartalmát, hanem mindig maradjon tartalékba néhány korty víz a legközelebbi vízvételi lehetőségig.

Mik a vándortábori élet leghasznosabb alapszabályai?

Nem érdemes nagyon szétrámolnod és kipakolnod, hiszen úgyis csak 1-2 napot töltesz egy táborhelyen. Ügyelj a sátorbeli és a sátor környéki rendre, ne hagyj pénzt, vagy komolyabb értéket képviselő tárgyat a táborhelyen a túrák alatt!
A cipőket érdemes a sátor előtt, vagy a ponyva szélén található cipőtálcára elhelyezni. A sátorponyvára, a sátorba már csak mezítláb vagy papucsban lépjünk.

Kapcsolódó kép

Ne hangoskodjunk éjszaka, hagyjuk egymást aludni, hiszen a mindennapi fizikai megterhelés
után szükséges a pihenés.

A táborhelyen és a túra alatt (és egyébként se) szemeteljünk, ha lehet, gyűjtsük szelektíven a hulladékot. Ügyeljünk a fürdésnél a tudatos vízhasználatra, ne pazaroljuk a vizet.

A legfontosabb pedig, hogy sose feledjük: az erdőben mindannyian vendégek vagyunk!

Forrás: Erdei Vándortábor

Ha tetszett, oszd meg másokkal is: